Skip to content

Wat is branding en waarom is het zo belangrijk?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

5 redenen waarom je van branding altijd prioriteit moet maken

Wat is branding? Als je aan branding denkt, dan denk je waarschijnlijk aan een logo, social media en een huisstijl. Maar het is veel meer dan dat! Het is een middel om diensten, producten of organisaties van elkaar te onderscheiden. Met een sterke branding wordt bekendheid gecreëerd voor jouw bedrijf en laat je een indruk achter van wie jij bent, wat je doet en waarom je dit doet.

Je wil natuurlijk dat mensen jouw bedrijf of merk onthouden en dit kan met een sterke merkidentiteit die overal wordt doorgevoerd. Je wekt vertrouwen, schept verwachtingen en je onderscheidt jezelf van concurrenten. Het doel is dus niet direct meer omzet draaien, maar een zaadje in het hoofd planten van mensen. Ze zullen jouw bedrijf of merk herkennen en eerder aan je denken. Maar ook zullen ze, zodra ze je kennen en goede ervaringen met je hebben, eerder reclame voor jou maken.

Wat valt er onder branding?

Zoals eerder benoemd valt een logo, advertenties en een huisstijl onder branding. Maar natuurlijk is het veel meer dan dat. De waarden van het bedrijf worden omgezet in een identiteit die het merk volledig vertegenwoordigt. Maar als je van een merkidentiteit prioriteit wil maken, waar moet je dan zoal aan denken?

  • Kleuren
  • Logo
  • Tone-of-voice
  • Lettertype

Door het overal doorvoeren van jouw logo, dezelfde kleuren, één communicatiestijl en één lettertype, bied je een consistente klantenervaring waardoor het voor klanten gemakkelijker wordt om jou te herkennen, jou te vertrouwen en (opnieuw) voor jou te kiezen. Je kunt dit doorvoeren in zowel offline- als online uitingen:

Offline uitingen:

  • Visitekaartjes
  • Briefpapier
  • Flyers en posters
  • Enveloppen
  • Brochures
  • Cadeaubonnen
  • Notitieblokken
  • Banners
  • Mappen

Online uitingen:

  • Website
  • Social media
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Content marketing
  • Whatsapp
  • Blogs
  • Online advertenties

Je weet nu wat branding is en wat hieronder valt. Nu is het tijd om erachter te komen waarom het zaak is om prioriteit te maken van een goede merkbekendheid. Hieronder vind je vijf redenen waarom het goed is om aan de slag te gaan met een krachtige branding.

1.     Een eerste indruk is alles!

Een eerste indruk is niet ongedaan te maken. Als je een verkeerde indruk achterlaat, dan kan dit ervoor zorgen dat een verkoop niet doorgaat, de bezoeker de website razendsnel verlaat en je amper inschrijvingen krijgt op je nieuwsbrief. De bezoeker wil zich op geen enkele manier aan jou binden. Dit is natuurlijk zonde. Wanneer een bezoeker voor het eerst met jouw bedrijf of website in contact komt, dan wil je diegene een goede eerste indruk geven. Dit kan door een goed brand design. Door een sterke branding worden jouw waarden en verhaal visueel gecommuniceerd aan je bezoeker.

2.     Branding zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen

Stel: je bent op zoek naar een specifieke kleur sneakers. Je voert de kenmerken in, drukt op enter en de zoektocht naar het perfecte paar sneakers is begonnen. In Google Shopping komen twee zoekresultaten naar voren die jouw ideale sneaker laten zien: het paar wordt verkocht op een website waar je nog nooit van hebt gehoord, maar ook via een bekende winkelketen die je al vaker voorbij hebt zien komen op social media en via advertenties. Waar kies jij voor? Juist, je kiest altijd voor hetgeen dat je herkent en dat er betrouwbaar uitziet. Ook dit is onderdeel van een sterke branding. Een website zonder merkidentiteit wordt over het algemeen als minder betrouwbaar ervaren en zal daardoor veel klanten mislopen. Een bedrijf waarbij een brand design consistent wordt doorgevoerd in een logo, visitekaartje, social media en op de website zorgt voor herkenbaarheid en wekt vertrouwen.

3.     Een goede branding zorgt voor verbinding met je klant

Als jij prioriteit geeft aan een sterke merkidentiteit, dan worden jouw naam, logo, product en/of dienst én online afwezigheid verbonden tot één eenheid. Hiermee spreek je jouw doelgroep aan. Zorg ervoor dat jouw brand design consistent wordt doorgevoerd en laat dezelfde inhoud op alle kanalen terugkomen. Je geeft hiermee een duidelijke boodschap aan jouw klanten, toekomstige partners en zelfs aan je concurrenten. Met alleen een logo en een naam creëer je geen emotionele band met jouw klanten. Met een totale branding is het wél mogelijk om een echte connectie te creëren.

Wist je dat…
Het woord branding is afgeleid van het Oud-Noorse woord “brandr”? Vroeger werden dieren gebrandmerkt zodat eigenaren van vee hun dieren konden onderscheiden.

4.     Branding helpt verwachtingen van klanten te managen

Door jouw brand consistent en duidelijk naar voren te laten komen, weten jouw klanten waar jij voor staat en wat ze van jou kunnen verwachten. Omdat ze al weten wat ze van jou kunnen verwachten, kan jij gemakkelijker inspelen op de behoeften en wensen van jouw klant.

5.     Branding onderscheidt jou van je concurrenten

Het is tegenwoordig helaas lastig om uniek te zijn. Als je kijkt naar jouw aanbod, dan zal jij vast niet de enige zijn met dit aanbod. Je zult altijd concurrenten hebben, waardoor het belangrijk is om branding in te zetten voor jouw bedrijf. Onderscheidend vermogen wordt lastiger te bereiken met een prijs of product. Maar een goede merkbekendheid kan het verschil maken tussen jou en je concurrenten. Hiermee is het mogelijk om uniek te zijn en je volledig te positioneren. En daarmee leg jij de connectie met jouw doelgroep.

Aan de slag met Branding?

Er zijn genoeg redenen om van branding prioriteit te maken. Wil jij ook meer bekendheid creëren voor jouw bedrijf en jezelf onderscheiden van anderen? Focus je dan op een goede branding. Mocht je nog vragen hebben over het consistent doorvoeren van een merkidentiteit of kun je wel wat hulp gebruiken? Vul dan onderstaand contactformulier in en we staan graag voor je klaar!

Geschreven door:

Ruben Sikkema

Ruben Sikkema

Elke website en klant is weer anders en dat maakt het werken voor CRUX elke dag uitdagend voor Ruben. Hij denkt graag met je mee en komt daarmee tot nieuwe inzichten om elke klant verder te helpen.

Meer inspiratie

CONTACTFORMULIER

Waar kunnen wij jou bij helpen?

CRUX helpt jou aan snelle en unieke websites & webshops! Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar +31 (0)294 785 156 om de mogelijkheden te bespreken.