Skip to content

Jouw website beter vindbaar maken in Google, hoe doe je dat?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Tips voor het verhogen van je vindbaarheid in Google

Een goede vindbaarheid in Google van jouw website is erg belangrijk. Je wil natuurlijk onwijs graag dat jouw product of dienst gemakkelijk gevonden wordt door degenen die hierin geïnteresseerd zijn. Sta je niet op pagina 1 of 2? Dan is de kans groot dat de meeste mensen jouw website niet eens tegenkomen. En dat is natuurlijk zonde! Een betere vindbaarheid creëren vergt wat werk, maar het is zeker niet onmogelijk. Ben jij benieuwd waarom het van belang is om goed vindbaar te zijn met jouw website en wil jij graag hoger scoren in Google? Lees dan hieronder onze tips om jouw website beter vindbaar te maken.

Waarom is het belangrijk om goed vindbaar te zijn?

Waarom is het van belang om goed vindbaar te zijn met jouw website? Allereerst zoekt de helft van alle Nederlanders online naar bedrijfsinformatie. Het telefoonboek en de krant zijn verleden tijd, online moet je vindbaar zijn!

Door vindbaar te zijn, zorg je dat jouw klanten vinden wat ze zoeken. Veel concurrenten lopen achter, minder dan de helft van alle middelkleine bedrijven heeft de website geoptimaliseerd. Door goed vindbaar te zijn in Google ben je dus jouw concurrenten misschien wel voor en creëer je kansen.

Ten tweede kan een betere vindbaarheid zorgen voor meer bezoekers op jouw website en dus meer leads en klanten. Daarnaast draagt een goede vindbaarheid bij aan de naamsbekendheid van jouw bedrijf.

Hoe zorg je voor een hogere positie in Google?

Wil jij profiteren van de voordelen die komen kijken bij een hogere positie in Google? Dan is het aan te raden om jouw website te optimaliseren. Denk aan technische optimalisatie, maar ook aan SEO (Search Engine Optimization) en content marketing. Om je op weg te helpen met het optimaliseren van jouw website, geven we hieronder een aantal tips.

1. Verbeter de technische kant van jouw website.
De technische kant van jouw website (on-page SEO) verbeteren draagt bij aan een betere leesbaarheid voor jouw bezoekers, maar ook voor Google. Wat het inhoudt? On-page SEO betekent dat diverse onderdelen binnen een pagina worden geoptimaliseerd, zodat deze pagina zo goed mogelijk scoort. Factoren die onder on-page SEO vallen, zijn bijvoorbeeld de URL, de H1 en H2 titels, interne en externe links, de laadsnelheid, afbeeldingen, de meta-titel en meta-omschrijving, call-to-action buttons en de teksten. Optimaliseer deze factoren en jouw website kan beter gevonden worden in Google.

2. Doe een zoekwoorden onderzoek.
Om de technische kant van jouw website te optimaliseren, kun je beginnen met een zoekwoorden onderzoek. Met een zoekwoorden onderzoek bepaal je vooraf welke termen belangrijk zijn en welke woorden op welke tactische plekken gebruikt kunnen worden. Dit zoekwoord kun je onder andere plaatsen in de titel van je pagina, in de inleiding van je tekst, in de daaropvolgende koppen en alinea’s en in de URL. Overdrijf echter niet: te vaak hetzelfde zoekwoord gebruiken kan ervoor zorgen dat Google strafpunten geeft en jouw website juist minder goed gevonden wordt.

3. Maak jouw website responsive.
Een responsive website betekent dat jouw website goed werkt op zowel een computer als een telefoon of tablet. Als jouw website niet responsive is, is de kans groot dat je met een hoog bouncepercentage te maken krijgt en je daardoor potentiële klanten verliest. Tegenwoordig worden websites vaker bezocht via een telefoon dan via een computer en dus is het belangrijk dat ook de mobiele versie van jouw website goed werkt. Google is recent begonnen met mobiele websites voortrekken om de positie te bepalen. Zorg voor een goede gebruikerservaring op de mobiel en jouw website kan hoger ranken in Google.

4. Plaats regelmatig nieuwe content.
Door regelmatig nieuwe content aan jouw website toe te voegen, verbeter je de vindbaarheid. Je maakt jouw website sneller actueel met nieuwe content en je geeft een signaal af dat jouw website goed onderhouden wordt. Dit vindt Google leuk! Voeg af en toe eens nieuwe webpagina’s toe, update de bestaande content, zorg voor inkomende hyperlinks en gebruik versheidssignalen om de bezoeker te laten weten dat jouw website up-to-date is. Bijvoorbeeld door een datum en/of tijd bij een nieuwe blog te plaatsen. Zorg dat je regelmatig nieuwe content plaatst en het is mogelijk om een hogere positie te scoren in Google.

5. Focus op content marketing.
Een van de meest effectieve methodes om een website beter te laten ranken in Google, is content marketing. Content marketing houdt in: het online publiceren van content, gericht op de promotie van een product of merk. Dit kan bijvoorbeeld via blogs, artikelen en video’s. Je informeert jouw doelgroep met relevante en gratis informatie en zij zullen eerder geneigd zijn een positieve mening over jouw product of merk te ontwikkelen. Op deze manier wordt informatie via jouw kanalen (blogs, nieuwsbrieven, social media) beter opgepikt en kun je een langdurige relatie met ze aangaan. Vergroot met content marketing de vindbaarheid én de kans op een aankoop.

6. Gebruik Google Mijn Bedrijf
Wil jij een gratis manier om de vindbaarheid van jouw website te verhogen? Dan kun je gebruik maken van Google Mijn Bedrijf. Door het gebruik van Google My Business zorg je ervoor dat jouw bedrijf gevonden kan worden in Google Maps, maar ook zal jouw website hoger in de zoekresultaten komen te staan. Alle praktische informatie zal in één oogopslag zichtbaar zijn voor de bezoeker en je krijgt ook nog eens gratis inzicht in data en zoekvoorkeuren. Nog een voordeel? Klanten kunnen via jouw bedrijfspagina een review achterlaten.


Jouw website beter vindbaar maken in Google?

Wil jij jouw website beter vindbaar maken? Dan kun je bovenstaande tips gebruiken om de kans op een hogere positie in Google te vergroten. Kun jij wel wat hulp gebruiken met het optimaliseren van jouw website voor een betere vindbaarheid? Neem contact met ons op en we helpen je graag!

Geschreven door:

Arjen de Groot

Arjen de Groot

Arjen is van alle markten thuis en is buiten online marketing consultant ook trainer en blogger. Hij is eindverantwoordelijk voor de oplevering van CRUX projecten en is daarom altijd betrokken bij de uitvoering. Gelukkig draait hij dan ook graag aan de knoppen.

Meer inspiratie

CONTACTFORMULIER

Waar kunnen wij jou bij helpen?

CRUX helpt jou aan snelle en unieke websites & webshops! Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar +31 (0)294 785 156 om de mogelijkheden te bespreken.