Skip to content

Hoe maak je een goede landingspagina?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Haal meer uit je website door middel van een goede landingspagina

Wil jij meer bezoekers en een hogere conversie? Dan kan een goede landingspagina daarbij helpen. Dit is de plek waar jouw bezoekers terechtkomen nadat zij op een specifiek zoekwoord hebben gezocht of op jouw advertentie hebben geklikt. Een bestemmingspagina zorgt ervoor dat jouw dienst of product bekend wordt bij bezoekers. Uiteindelijk heeft een landingspagina twee doelen: een hogere ranking in de zoekmachines en conversie creëren. Maak je een goede bestemmingspagina, dan is de kans groot dat jij de bezoeker begeleidt naar een aankoop of een actie. Met de tips uit deze blog weet jij hoe je een goede landingspagina maakt.

Waarom is een goede landingspagina belangrijk?

Een pagina waarop een bezoeker landt nadat hij of zij naar een specifieke term heeft gezocht, is een betere landingsplek dan bijvoorbeeld een homepage. Omdat er op een specifieke term gezocht is, toont deze pagina relevante informatie en de bezoeker hoeft niet verder te zoeken om de informatie te vinden die hij of zij nodig heeft. Komen bezoekers op een slechte bestemmingspagina? Dan is de kans groot dat ze verder moeten zoeken naar de juiste informatie. Dit is funest; zodra bezoekers niet vinden waar ze naar op zoek zijn, vertrekken ze vrijwel direct.

Laat een goede eerste indruk achter

Wist je dat bezoekers binnen enkele seconden een oordeel hebben over de pagina waar ze op landen? Het is dus erg belangrijk dat je snel een goede eerste indruk achterlaat. Want wees eens eerlijk, hoe snel verlaat jij een website als deze niet direct bevalt?  Om ervoor te zorgen dat de landingspagina interessant is voor mensen die erop landen, kun je rekening houden met een aantal punten. Houd daarbij altijd voor ogen wat de klant wil:

  • Zorg voor een duidelijke strategie en stel doelen;
  • Voorzie de landingspagina van relevante content;
  • Houd rekening met het UX-design en de lay-out van de landingspagina

Zorg voor een duidelijke strategie en stel doelen
Een strategie is erg belangrijk. Een landingspagina zonder doelstellingen, heeft weinig nut. Een goede bestemmingspagina zorgt ervoor dat een bezoeker wordt begeleid naar een gewenst doel. Het doel is natuurlijk dat de bezoeker actie onderneemt. De doelstelling kan bijvoorbeeld zijn dat de bezoeker een aankoop doet, maar ook dat hij of zij zich inschrijft voor de nieuwsbrief, contact opneemt via een contactformulier, een E-book aanschaft, een dienst afneemt, een offerte aanvraagt of een app installeert. Om een bezoeker tot een specifiek doel te laten komen, heeft een goede landingspagina altijd sterke CTA’s (Call to Actions).

Lees ook: “Haal meer uit je website met deze tips”

Voorzie de landingspagina van relevante content
Als een bezoeker op jouw bestemmingspagina terechtkomt, dan is het wel zo handig dat hier relevantie informatie te vinden is. Ze zijn in principe op jouw pagina terecht gekomen om klant te worden of waardevolle informatie te vinden, dus dit moet je altijd in het achterhoofd houden. Een goede landingspagina moet beschikken over diverse onderdelen. Belangrijke voorbeelden hiervan, zijn:

  • Een pakkende titel
  • Een heldere omschrijving van wat je aanbiedt
  • Beoordelingen of testimonials
  • Een bijpassende afbeelding
  • Een Call to Action

Bepaal vooraf op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Gaat jouw landingspagina bijvoorbeeld over tuinaccessoires? Zorg dan dat je in de SEO-titel, meta-omschrijving, paginatitel, tussenkoppen en de tekst zelf zoekwoorden gebruikt die met tuinaccessoires te maken hebben.

Zoekwoorden kun je vooraf bepalen door middel van een zoekwoorden onderzoek. Beschrijf helder wat voor producten je aanbiedt en plaats interne links naar bijbehorende producten. Bedenk vooraf wat jouw bezoekers willen weten en plaats de belangrijkste informatie bovenaan de landingspagina. Maak duidelijk met USP’s (unique selling points) waarom de bezoeker voor jou moet kiezen en maak zoals gezegd gebruik van een duidelijke Call to Action.

Houd rekening met het UX-design en de lay-out van de landingspagina
Wordt jouw landingspagina gevonden en is de content relevant? Dan is er nog met één belangrijk onderdeel rekening te houden. De lay-out en de gebruikerservaring. Het design van de pagina moet de identiteit van jouw merk uitstralen. Daarnaast is het ook ontzettend belangrijk dat de bestemmingspagina professioneel en betrouwbaar overkomt. Bezoekers willen zich geholpen voelen en snel de juiste informatie vinden om tot een aankoop of andere actie over te gaan. Je kunt de bezoeker daar een handje bij helpen.

Zorg voor een goede user experience (UX-design) en kom achter de wensen van jouw doelgroep. Een goede gebruikerservaring zorgt er niet alleen voor dat jouw website/pagina sterk is en een goede basis voor online marketing legt, ook verhoogt een goed UX-design de kans op een conversie.

Ook een hogere conversie behalen door middel van een goede landingspagina?

Dan kun je aan de slag gaan met bovenstaande tips. Heb je nog vragen of kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van een sterke landingspagina? Neem dan gerust contact met ons op via onderstaand contactformulier. We staan graag voor je klaar!

Geschreven door:

Karen van Wees

Karen van Wees

Creatief bezig zijn is Karen haar ding. Ze is dagelijks bezig met SEO proof content schrijven en het creëren van content voor social media voor interne leadgeneratie.

Meer inspiratie

CONTACTFORMULIER

Waar kunnen wij jou bij helpen?

CRUX helpt jou aan snelle en unieke websites & webshops! Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar +31 (0)294 785 156 om de mogelijkheden te bespreken.