Skip to content

Hoe krijg je een sterk logo?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

De zes eigenschappen van een sterk logo

Een sterk logo is een erg belangrijk onderdeel van jouw branding. Namelijk een onderdeel van jouw merkidentiteit. Het zorgt voor herkenbaarheid en naamsbekendheid, waardoor een logo onmisbaar is voor jouw bedrijf, merk of organisatie. Maar niet ieder beeldmerk voldoet zomaar. Wat een logo sterk maakt? Het is belangrijk dat verschillende kenmerken in het ontwerp worden verwerkt. Hieronder lees je aan welke zes eigenschappen een sterk logo moet voldoen.

 

Houd het logo simpel

Eenvoud is de sleutel. Een goed beeldmerk hoeft namelijk helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Integendeel: het wordt nog altijd aangeraden om een simpel ontwerp te kiezen. Een eenvoudig bedrijfslogo wordt namelijk gemakkelijker herkend én onthouden. En dat is natuurlijk één van de doelen van een goed ontwerp. Daarnaast is een simpel logo veel gemakkelijker toepasbaar in onder andere communicatie-uitingen. Als je met 100 km/u langs een billboard rijdt, dan moet het beeldmerk goed te zien zijn. Met te veel tierelantijntjes is een logo niet gemakkelijk te zien en te herkennen.

Kies voor een tijdloos ontwerp

Een sterk logo hoef je eigenlijk nooit te veranderen. Dit is het voordeel van een tijdloos ontwerp. Het enige dat voor kan komen, is dat je kleine details moet aanpassen zodat ze weer aan de trends van nu voldoen. Trends zijn ontzettend leuk, maar na een tijdje is iedereen het weer zat. Hoe fijn is het, dat met een kleine aanpassing jouw sterke logo weer voldoet aan de trends van nu? Een tijdloos beeldmerk zorgt ervoor dat je sterk staat voor wel tientallen jaren.

Zorg ervoor dat jouw logo herkend wordt

Eén van de eigenschappen van een sterk logo, is dat hij herkenbaar moet zijn. Een sterk bedrijfslogo is namelijk altijd te herkennen, zelfs als het niet eens het volledige logo is. Denk maar eens aan Google, Nike of de NS. Zie je alleen al de kleuren van het merkbeeld van Google of de NS, dan herken je de bedrijven uit duizenden. Iedereen kent ook het Nike symbool. Vroeger bestond het bedrijfslogo uit het memorabele symbool en de merknaam. In de loop der jaren is het merk zó sterk geworden, dat de merknaam eruit is gehaald. Nike is een ontzettend goed voorbeeld van een sterk logo, dat alleen via een symbool herkenbaar is en de juiste emoties weet op te roepen.

Lees ook: “Wat is branding en waarom is het zo belangrijk?”

Ontwerp een uniek design

Wat een logo sterk maakt? Dat hij uniek is! Natuurlijk, ieder bedrijfslogo is op zijn manier uniek. Maar is het je weleens opgevallen dat bijna iedere timmerman een hamer in zijn logo gebruikt? Of een kapster een schaar? Je ziet wel dat het om een timmerbedrijf of kapsalon gaat, maar om welke gaat het nu eigenlijk? Zorg dat je met een sterk beeldmerk jezelf onderscheidt van je concurrent. Doe vooronderzoek, zet logo’s van concurrenten op een rijtje. Zo weet jij precies wat voor een beeldmerken er al bestaan en wat jij dus wel kunt doen, maar vooral wat je niét moet doen.

Ga voor een logo dat past bij jouw branche

Een sterk logo moet goed passen bij de branche waarin je werkt. Heb je een serieuze dienstverlening, dan moet je een beeldmerk hebben met een serieuze uitstraling. Denk hierbij aan rustige kleuren en een strak ontwerp. Gebruik de kleurenpsychologie en kies bijvoorbeeld voor blauw. Blauw staat voor vertrouwen, zakelijk en rust. Heb je een creatief bedrijf of werk je met kinderen? Dan is het juist wel heel goed om een ludiek beeldmerk te ontwerpen. Jouw bedrijf wil dan wel met speelsheid geassocieerd worden. Bedenk dus goed wat voor een ontwerp goed bij jouw branche past, zo wordt het logo alleen maar sterker!

Een sterk logo is veelzijdig inzetbaar

Een sterk bedrijfslogo is veelzijdig. Het is natuurlijk belangrijk dat jouw logo, de kern van jouw merkidentiteit, overal geplaatst kan worden. En dat zonder zijn kracht te verliezen. Het beeldmerk moet zowel in het groot, als in het klein werken. In de originele kleuren en in zwart-wit. Deze situaties kunnen in de toekomst voorkomen, en dus is het belangrijk dat jouw logo veelzijdig is. Ook moet een sterk logo gebruikt kunnen worden voor allerlei communicatie-uitingen. Denk aan een website en briefpapier, maar ook aan billboards, een visitekaartje, bedrijfskleding of misschien een pen of notitieboek. Een sterk bedrijfslogo moet schaalbaar zijn.

Klaar voor een sterk logo?

Een sterk logo brengt veel voordelen met zich mee. Heb je vragen over hoe je een sterk beeldmerk ontwerpt die voldoet aan bovenstaande eigenschappen? Of is jouw bedrijfslogo inmiddels aan vervanging toe en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Stel je vragen gerust, wij staan graag voor je klaar!

Geschreven door:

Ruben Sikkema

Ruben Sikkema

Elke website en klant is weer anders en dat maakt het werken voor CRUX elke dag uitdagend voor Ruben. Hij denkt graag met je mee en komt daarmee tot nieuwe inzichten om elke klant verder te helpen.

Meer inspiratie

CONTACTFORMULIER

Waar kunnen wij jou bij helpen?

CRUX helpt jou aan snelle en unieke websites & webshops! Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar +31 (0)294 785 156 om de mogelijkheden te bespreken.