Skip to content

7 tips om het UX-design van jouw website te verbeteren

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Wat is een UX-design en hoe kan je de gebruikerservaring verbeteren?

Het UX-design van je website is steeds belangrijker om succesvolle online marketing uit te kunnen voeren. Maar wat is een UX-design eigenlijk? UX staat ook wel voor ‘User Experience’, oftewel de gebruikerservaring. Het is simpel gezegd de ervaring die jouw bezoekers opdoen. Hoewel de gebruikerservaring ontzettend belangrijk is en kan zorgen voor een hoger conversiepercentage, wordt er door veel bedrijven nog niet genoeg rekening gehouden met de user experience. In deze blog lees je meer over wat een UX-design inhoudt, waarom de gebruikerservaring zo belangrijk is en hoe je de gebruikerservaring kunt verbeteren.

Wat is een UX-design?

We weten nu dat ‘UX’ staat voor de User Experience. Door de gebruikerservaring te optimaliseren kun je de kwaliteit van online-ervaringen van gebruikers verbeteren, wat uiteindelijk weer kan zorgen voor een hoger conversiepercentage. Een gebruiker is iemand die gebruik maakt van jouw website, maar ook van bijvoorbeeld jouw dienst, product, webshop of app. Door de UX van de website te verbeteren kun je beter inspelen op de emoties en behoeften van de gebruiker. Door de gebruiker centraal te stellen en je in hem of haar in te leven, kun je jouw website, diensten of producten optimaliseren.

Waarom is het UX-design van je website zo belangrijk?

Je wilt natuurlijk het liefst dat een gebruiker een positief gevoel overhoudt na het bezoeken van jouw website of na het gebruiken van jouw dienst of product. Dit is dan ook het hoogst haalbare doel. Houdt de gebruiker er een positief gevoel aan over, dan is de kans groot dat hij of zij overgaat tot actie. Een goede user experience brengt echter nog meer voordelen met zich mee. Waarom een UX-design zo belangrijk is, is onder andere omdat het:

  • Het conversiepercentage kan verhogen
  • Zorgt voor een hogere klanttevredenheid
  • De vindbaarheid van je website kan verbeteren
  • Kan zorgen voor een efficiëntere tijdsbesteding

Tips om de User Experience van je website te verbeteren

Door de UX van je website te verbeteren, creëer je voor je gebruikers een betere ervaring en je verhoogt direct de kans op meer conversies. Het is dus zeker niet verkeerd om rekening te houden met het UX-design van jouw website. Hoe je de UX kunt verbeteren? Hieronder vind je 7 tips voor het verbeteren van de gebruikerservaring.

Tip 1: Krijg inzicht in de problemen van je bezoekers
Om de gebruikerservaring te verbeteren, is het natuurlijk goed om te weten tegen welke problemen de gebruikers aanlopen. Het is erg belangrijk om de gebruiker centraal te stellen en erachter te komen waar hij of zij zoal tegenaan loopt. Welke functies werken bijvoorbeeld niet optimaal en wat wordt als vervelend ervaren tijdens het surfen? Sluit de website wel aan bij de wensen van de gebruiker en beschikt de website over voldoende, relevante informatie?

Ook is het belangrijk om te weten wat voor emoties er worden opgeroepen. Door middel van testen en het vergaren van data kun je de customer journey in kaart brengen, oftewel de ‘reis’ die een klant aflegt wanneer hij of zij overgaat tot aankoop van een dienst of product. Deze informatie is erg interessant om te gebruiken bij het verbeteren van de User Experience van jouw website.

Tip 2: optimaliseer je website
Heb je in kaart gebracht waar gebruikers zoal tegenaan lopen? Dan is het tijd om het UX-design van je website te verbeteren. Als het goed is heb je verzamelde data die je kunt gebruiken om de gebruikerservaring te verbeteren. Zorg bijvoorbeeld voor goede interne links, goede landingspagina’s, call to actions en relevante content. Hieronder volgen nog een aantal concrete tips waarmee jij de user experience kunt optimaliseren.

Tip 3: Maak gebruik van witruimtes
Hoe drukker de website, hoe lastiger gebruikers hetgeen vinden waar ze naar op zoek zijn. Zorg dat de pagina’s rust uitstralen en gemakkelijk te scannen en te lezen zijn. Een simpele manier om dit te creëren, is door het gebruik van genoeg witruimte (negatieve ruimte). Plaats een lege ruimte tussen diverse onderdelen op een pagina, zoals tussen de navigatiebar en de header. Maar ook het plaatsen van witruimte tussen regels en alinea’s zorgt ervoor dat de UX wordt verbeterd. Een fijne bijkomstigheid? Door meer witruimte te gebruiken, wordt er extra aandacht gevestigd op call to actions. Dit kan uiteindelijk meer kliks en conversies genereren. 

Tip 4: Zorg voor een goede navigatiestructuur
Bijna niets is zo vervelend als een slechte navigatiestructuur. Hoe snel haak jij af als jij niet binnen enkele seconden hetgeen kan vinden waar je naar op zoek bent? Juist, heel snel! Door te zorgen voor een duidelijke navigatiestructuur, wordt het voor de gebruiker gemakkelijker om de juiste informatie te vinden. Ook worden over het algemeen meer pagina’s bekeken wanneer de navigatiestructuur goed in elkaar zit.

Tip 5: Verbeter de snelheid van de website
Een trage laadtijd is echt ontzettend slecht voor je website én de conversie. Wist je dat gemiddeld 40% van de bezoekers de website verlaten als deze niet is geladen binnen drie tot vier seconden? Niemand houdt ervan om lang te wachten. Een snelle laadtijd is dus van groot belang. Je kunt verschillende dingen doen om de laadsnelheid te verbeteren. Denk aan het comprimeren van afbeeldingen voor het uploaden, het gebruik maken van een GZIP-compressie, switchen van hosting-providers en het verminderen van re-directs.

Lees ook: “Deze 4 tips helpen je aan een snellere website”

Tip 6: Zorg ervoor dat jouw website responsive is
Een responsive website houdt in dat de website goed werkt op diverse apparaten. Zorg er dus niet alleen voor dat de website goed werkt op een desktop, maar ook op een tablet of mobiele telefoon. Tegenwoordig is het mobile first: de mobiele versie is belangrijker dan de desktopversie.

Tip 7: Zorg dat het winkelmandje overal beschikbaar is
Verkoop jij diensten of producten die in een winkelmandje kunnen worden geplaatst? Dan kun je de UX van jouw website verbeteren door te zorgen dat het winkelmandje overal beschikbaar is. Gebruikers vinden het erg fijn om de winkelmand gemakkelijk te kunnen openen om zo de inhoud te bekijken en aan te kunnen passen.

Aan de slag met het verbeteren van de UX van je website!

Wil jij ook de gebruikerservaring verbeteren van jouw website? Dan kun je bovenstaande tips goed toepassen. Kleine aanpassingen kunnen al een wereld van verschil maken. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je het graag uit handen geven? Of heb je een andere vraag? Neem contact met ons op en we helpen je graag!

Geschreven door:

Arjen de Groot

Arjen de Groot

Arjen is van alle markten thuis en is buiten online marketing consultant ook trainer en blogger. Hij is eindverantwoordelijk voor de oplevering van CRUX projecten en is daarom altijd betrokken bij de uitvoering. Gelukkig draait hij dan ook graag aan de knoppen.

Meer inspiratie

CONTACTFORMULIER

Waar kunnen wij jou bij helpen?

CRUX helpt jou aan snelle en unieke websites & webshops! Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar +31 (0)294 785 156 om de mogelijkheden te bespreken.